چرا جوش میزنیم؟
نوشته شده توسط : سعید

 

جوش یک برآمدگی دردناک و پر از چرک است که وقتی باکتری ها یک یا چند فولیکول مو را آلوده و ملتهب می کنند ، زیر پوست شما ایجاد می شود. کربونکل خوشه ای از جوش است که یک ناحیه متصل به عفونت را در زیر پوست ایجاد می کند.

جوش ها (furuncles) معمولاً به صورت برجستگی های قرمز و حساس شروع می شوند. برآمدگی ها به سرعت با چرک پر می شوند ، بزرگتر و دردناک تر می شوند تا زمانی که پاره و تخلیه شوند. مناطقی که به احتمال زیاد تحت تأثیر قرار می گیرند عبارتند از صورت ، پشت گردن ، زیر بغل ، ران و باسن.

معمولاً می توانید از یک جوش در خانه مراقبت کنید. اما سعی نکنید آن را بکشید یا فشار دهید - ممکن است عفونت را گسترش دهد.
علائم
جوش می آورد
جوش می تواند در هر نقطه ای از پوست شما رخ دهد ، اما عمدتا در صورت ، پشت گردن ، زیر بغل ، ران و باسن ظاهر می شود-مناطقی که موهای شما در آن عرق می کند یا اصطکاک را تجربه می کنید. علائم و نشانه های جوش معمولاً شامل موارد زیر است:

برآمدگی دردناک و قرمز که از کوچک شروع می شود و می تواند تا بیش از 2 اینچ (5 سانتی متر) بزرگ شود.
پوست قرمز و متورم در اطراف برجستگی
افزایش اندازه برآمدگی طی چند روز با پر شدن چرک
ایجاد یک نوک زرد سفید که در نهایت پاره می شود و اجازه می دهد چرک خارج شود
Carbuncles
کربونکل خوشه ای از جوش است که یک ناحیه متصل به عفونت را تشکیل می دهد. در مقایسه با جوش های منفرد ، کربونکل ها باعث عفونت عمیق تر و شدیدتری می شوند و به احتمال زیاد جای زخم باقی می ماند. افرادی که دارای کربونکل هستند اغلب به طور کلی احساس ناخوشی می کنند و ممکن است تب و لرز را تجربه کنند.

زمان مراجعه به پزشک
شما معمولاً می توانید از یک جوش کوچک و کوچک خود مراقبت کنید. اما اگر بیش از یک بار جوش داشتید یا جوش داشتید به پزشک مراجعه کنید:

روی صورت شما ظاهر می شود یا بر بینایی شما تأثیر می گذارد
به سرعت بدتر می شود یا بسیار دردناک است
باعث تب می شود
با وجود مراقبت از خود بزرگتر می شود
دو هفته است که بهبود نیافته است
تکرار می شود
علل
بیشتر جوش ها توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شوند ، نوعی باکتری که معمولاً در پوست و داخل بینی یافت می شود. با جمع شدن چرک در زیر پوست ، برآمدگی ایجاد می شود. گاهی جوش در مناطقی ایجاد می شود که پوست در اثر یک جراحت کوچک یا نیش حشرات شکسته شده است ، که به راحتی به باکتری ها اجازه ورود می دهد.

عوامل خطر
اگرچه هر کسی - از جمله افراد سالم - می تواند دچار جوش یا کربنکل شود ، عوامل زیر می تواند خطر شما را افزایش دهد:

تماس نزدیک با فردی که عفونت استاف دارد. اگر با فردی زندگی می کنید که جوش یا کربنکل دارد ، احتمال ابتلا به عفونت بیشتر است.
دیابت. این بیماری می تواند مبارزه با عفونت از جمله عفونت های باکتریایی پوست را برای بدن شما دشوارتر کند.
سایر بیماریهای پوستی. از آنجا که آنها به سد محافظ پوست شما آسیب می رسانند ، مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما شما را مستعد ابتلا به جوش و کاربونکول می کند.
مصونیت به خطر افتاده. اگر سیستم دفاعی بدن شما به هر دلیلی ضعیف شده است ، بیشتر مستعد جوش و جوش هستید.
عوارض
به ندرت ، باکتری های ناشی از جوش یا کربنکول می توانند وارد جریان خون شده و به سایر نقاط بدن شما حرکت کنند. عفونت در حال گسترش ، که معمولاً به عنوان مسمومیت خون (سپسیس) شناخته می شود ، می تواند منجر به عفونت هایی در اعماق بدن شما شود ، مانند قلب (اندوکاردیت) و استخوان (استئومیلیت).

جلوگیری
همیشه نمی توان از جوش جلوگیری کرد ، به ویژه اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است. اما اقدامات زیر ممکن است به شما در جلوگیری از عفونت های استاف کمک کند:

دستان خود را مرتباً با صابون ملایم بشویید. یا اغلب از یک دستمال حاوی الکل استفاده کنید. شستشوی دقیق دست بهترین راه دفاع در برابر میکروب ها است.
زخم ها را پوشانده نگه دارید. برش ها و ساییدگی ها را تمیز نگه دارید و با بانداژهای خشک و استریل پوشانده تا بهبود یابد.
از به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی خودداری کنید. حوله ، ملحفه ، تیغ ، لباس ، تجهیزات ورزشی و سایر وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید. عفونت های استافی می توانند از طریق اشیاء و همچنین از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. اگر زخم یا بریدگی دارید ، حوله ها و ملحفه های خود را با استفاده از مواد شوینده و آب داغ با سفید کننده اضافه بشویید و آنها را در خشک کن داغ خشک کنید.

 

لینک کوتاه: https://is.gd/O9WGlC





:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: